s
logo.png

Gerður Kristný - Hestvik

Roman, 2017. Udgivet på dansk af Forlaget Vandkunsten.

Det er en kort roman. Tilsyneladende let læst. Men det lønner sig at give sig god tid til læsningen. Det er en tætpakket beskrivelse af voldsomme og uforståelige hændelser, der udspiller sig på bare 24 timer, hvor fortid og nutid væves tæt sammen.

Bogen fører os næsten organisk ind i en uhyre sårbar kvindes bevidsthed, hendes sansninger, hukommelse, følelser. Kvinden Elin, enebarn og enlig fraskilt mor, er på biltur sammen med sin 12-årige søn Dori til det sommerhus, hvor hun har haft mange gode oplevelser som barn. Nu er både hendes mor og far døde, og hun vil skille sig af med det. Det er første gang sønnen er med. Huset er primitivt, lever slet ikke op til drengens forventninger. Det er der en hel del, der ikke gør, og for Elin er det nærmest umuligt at etablere en ægte forbindelse til sin søn. Drengen er del af et magtspil mellem mor og far, og faren har en styrkeposition, fordi han kan tilbyde drengen både velstand og muligheder for oplevelser og udfoldelse.

Elin har problemer med både økonomien og et skrøbeligt helbred. Hun får fortalt sin søn, at hun ret snart skal gennemgå en hjerteoperation, men sønnen ser blot frem til, at han så skal bo hos sin far så længe.

Gennem det fatale møde med skoletidens onde ånd, klassens fører og diktator, Haukur, føres vi ind i direkte ondskab, magtudøvelse, følgagtighed og grænseløs mobbekultur.

Elin har nok aldrig helt kunnet frigøre sig fra den magt, som Haukur var i stand til at udøve over hele klassen i skoletiden. Ved det noget overraskende møde ved sommerhuset lader hun sig lokke til at feste og drikke hvidvin på terrassen i Haukurs luksussommerhus. Og imens forsvinder Haukurs datter, Bergdis, og drengen er alene ….

I romanen stifter vi bekendtskab med en broget og usædvanlig personkreds, som bestemt ikke interagerer hensigtsmæssigt eller forudsigeligt. Og Elins har ikke evner til at navigere i dette kaos. Hun er forvirret og irrationel, hvad der får helt uoverskuelige følger. De skal så ikke røbes her.

Men læs bogen og opbyg forståelse for de menneskesind, der ofte ikke magter de opgaver, som livet indebærer, trods de gode hensigter.

Sproget er ganske nøgternt, og komposition og ledemotiver (bjerget som en økse, busulykken på første side, det brændte hus) er med til at give en læseoplevelse, der sidder fast i sindet i lang tid.

Karl Johan Stark, 2019


Hestvik (Forlaget Vandkunsten 2017)