s
logo.png
Billede ikke fundet.

Günter Grass’ store værk


I 1999 fik Günter Grass (1927-2015) Nobelprisen i Litteratur. En pris som blev givet for et langt, spektakulært og nytænkende forfatterskab, hvor værker som ”Katz und Maus” (Kat og mus 1961), ”Hundejahre” (Hundeår 1963), ”Der Butt” (Flynderen 1977), ”Unkenrufe” (Ildevarsler 1992) og ikke mindst debuten ”Die Blechtrommel” (Bliktrommen 1959) i dag står som nogle af de mest centrale værker i europæisk litteratur.

tegning Blechtrommel.jpg

Bliktrommen er første del af en trilogi, hvor Kat og Mus og Hundeår er efterfølgerne. Alle tre romaner trækker på den pikareske romantradition og de spil, der er mellem de forskellige fortællerpositioner i værkerne knytter tydeligt an til romaneksperimenter som f.eks. Sternes Tristram Shandy (1759-67).

Kort fortalt handler Bliktrommen om 2. verdenskrig og nazisternes drøm om det 3. rige. De historiske fakta og begivenheder fortælles og forvrænges af dværgen Oskar Matzarath, der ved et uheld holdt op med at vokse som 3-årig, da han faldt ned ad en trappe. I romanen berettes der om Oskars liv, udvikling og oplevelser og på mange områder er romanen en klassisk dannelsesroman.

Vi møder Oskar første gang som 30-årig, hvor han indespærret på en sindsygeanstalt anklaget for mord, nedskriver sine erindringer og minder fra livet. Det at Oskar som 3-årig holdt op med at vokse bliver helt centralt for hans perspektiv på verden og på hans omgivelser.

Oskar er en outsider, der betragter verden med en helt speciel distance. Han er skyld i sine forældres og en barndomsvens død og for at overleve dels sin personlige historie dels den historiske nazistiske, tyske virkelighed har forfatteren udstyret Oskar med to hjælpemidler, bliktrommen og stemmen.

Bliktrommen bruger han til at tromme fortiden frem med. Med den kan han som fortæller skabe bevidsthed om de konkrete historiske begivenheder og som barn protestere mod den til tider groteske voksenverden. Desuden er trommen et symbol på et væld af følelser, der kun kan udtrykkes i en forvrænget form.

Det andet hjælpemiddel som Oskar er i besiddelse af er hans stemme, der har den fantastiske egenskab at kunne sprænge glas i tusind stykker. Ofte retter den unge Oskar sin stemme mod den passive, konservative og småborgerlige verden som han stammer fra og hader af hele sit hjerte.

Oskars ironiske distance, forvrængninger af fortiden (og dermed konkrete historiske begivenheder) og i sidste ende nedskrivningen og dermed æstetiseringen gør, at man som læser kan nærme sig en ellers U-skrivelig, uforståelig og traumatiseret del af historien, nemlig 2. verdenskrig og dens følger.

Romanen åbner op og giver mulighed for refleksion på en anden måde end den en historiebog eller tal ville give mulighed for. Romanen udtrykker dermed en spænding mellem det konkrete og det abstrakte mellem historie /fakta og erindring om krigen og Holocaust.

’Bliktrommen’ er en rablende og finurlig fortælling om den forkrøblede Oskar Matzeraths fortumlede liv i 1920’ernes og 1930’nernes Hitler-Tyskland. Med Oskars sindstilstand in mente ved vi aldrig helt hvad der er sandt eller falsk, men Günther Grass’ fortælling er både morsom og blændende skrevet. (Litteratursiden)

Læs også: Der var brug for Bliktrommen. Artikel i Information

på Møn.jpg

Günter Grass på Møn

 

 

FOTO:
Øverst tv.: Günter Grass (Gyldendal)
Nederst tv.: Günter Grass: Hvordan flynderen kom over os. Litografi